De moderne klantexpert

Social media kanalen ontwikkelen zich in rap tempo en zelfservice omgevingen worden steeds beter. Door het veranderende medialandschap, nieuwe kanalen en doordat makkelijke contacten door de klant zelf afgehandeld worden, wordt het werk van een klantexpert steeds uitdagender. Vandaag de dag is een klantexpert een duizendpoot met verschillende competenties.

Bij VANAD hebben wij de afgelopen jaren veel technologische toepassingen geïmplementeerd. Met de inzet van chatbots, voicebots en robot gestuurde procesautomatisering blijven voornamelijk complexe klantvragen over. Dit soort ontwikkelingen vereisen meer inlevingsvermogen en sociale skills van klantexperts.

Welke skills heeft de moderne klantexpert nodig?

De moderne klantexpert hoeft tegenwoordig niet meer honderd keer per dag dezelfde vragen te beantwoorden. Repeterende vragen kunnen makkelijk worden afgehandeld door slimme technologieën, zoals chatbots. De vragen die overblijven zijn complexere vragen en vereisen meer aandacht. Onderstaande zes competenties zijn essentieel voor de klantexpert van nu.

#1 Communicatief vaardig; Als je aan de slag wil als klantexpert bij VANAD is dit een van de belangrijkste vaardigheden.

#2 Geduldig; Wanneer jij tijdens moeilijke gesprekken je geduld kunt bewaren, heb je in ieder geval al één van de meest belangrijke vaardigheden.

#3 Inlevingsvermogen; Inlevingsvermogen gaat verder dan iets ‘vervelend’ vinden voor de klant. Het is het oprecht erkennen van de emoties en de situatie van de klant. Wanneer je als klantexpert kunt inleven in de klant, kun je ook uitstekende service leveren.

#4 Klantgericht; Als klantexpert is de klant de bepalende factor van je dienstverlening. Jouw klantgerichtheid bepaalt de mate waarin jij de klant perfect wil helpen.

#5 Computer skills / analytisch vermogen; Customer service wordt enerzijds makkelijker doordat simpele vragen door chatbots en voicebots worden opgevangen. Anderzijds wordt het werk van klantexperts alleen maar uitdagender doordat zij zich écht kunnen focussen op de complexere vragen en met deze complexere vragen meer analytisch vermogen nodig hebben.

#6 Commercieel inzicht; Een goede klantexpert helpt de klant in eerste instantie bij het oplossen van het probleem, maar grijpt ook kansen om de dienst of product van de klant te verbeteren. Met commercieel inzicht ben je waardevol voor je klant en voor je werkgever.

De moderne VANAD klantexpert is tegenwoordig een duizendpoot, die klanten moet voorzien van professioneel advies én slimme aanbiedingen. Ook moet de klantexpert niet de controle verliezen in een alsmaar complexer wordend technologisch landschap. Een uitdagende en veelzijdige baan die lang niet voor iedereen is weggelegd!

Dacht jij bij deze vaardigheden nou “Hé, dat ben ik!”? Dan zijn wij blij dat wij jou gevonden hebben, omdat jij de klantexpert bent die wij zoeken. Laat ons niet langer wachten en solliciteer direct op jouw favoriete klantenservicefunctie.