Zo schrijf je een goede motivatiebrief

Het schrijven van een motivatiebrief is niet altijd even makkelijk. Je wil natuurlijk een goede indruk maken, vertellen wat je kunt en uitgenodigd worden voor een gesprek. Hieronder 4 richtlijnen voor het schrijven van een goede motivatiebrief.

1 Inleiding: Trek aandacht in de eerste alinea

Hè, maar ik moet me toch altijd voorstellen in de eerste alinea? Dat is vaak wel wat je geleerd hebt, en hoe honderden – duizenden – brieven worden geschreven. Maar waarom zou je in de eerste alinea geen aandacht trekken? Prikkel de lezer. Het is voor de lezer dan pas echt interessant om te weten wie je bent. Vertel in deze alinea in ieder geval waarom jij de brief schrijft en waarom juist jij de perfecte persoon bent voor de functie waarop jij solliciteert.

2 Midden: Stel je voor

Je hebt interesse gewekt, en nu wil de lezer weten wie deze brief heeft geschreven. Nu mag jij je voorstellen. In deze alinea  vertel je kort over je achtergrond. Werkervaring, opleiding(en) en andere relevante feiten komen hier aan bod. Ter ondersteuning van deze alinea heb jij je curriculum vitae bijgevoegd, maak het dus niet te lang.

3 Midden: Maak het persoonlijk

Je bent met de deur in huis gevallen, je hebt vertelt wie je bent: nu kun je het persoonlijk maken. Geef de lezer inzicht in je persoonlijkheid, kwaliteiten en match deze eigenschappen op de gevraagde vaardigheden van de functie. Motiveer jezelf door drie persoonlijke elementen te matchen met de functie waar je op solliciteert.

Solliciteer je op een functie in de klantenservice? Schrijf over je klantgerichte kwaliteiten, en onderbouw deze met een voorbeeld. Solliciteer je op een leidinggevende functie? Coachen, organiseren en planning, maar ook onafhankelijkheid en overtuigingskracht zijn belangrijke kwaliteiten die een leidinggevende heeft. Geef concrete voorbeelden uit eerdere ervaringen of het dagelijkse leven.

4 Afsluiting

De afsluiting is kort. Geef nog eenmaal aan hoe enthousiast je bent, dat je je brief graag wil toelichten in een persoonlijk gesprek en sluit af met een groet.

Extra tips

  • De lezer krijgt veel brieven binnen, zorg dat je motivatie op één A4 past.
  • Wees positief, vermijd woorden als ‘maar’, ‘niet’
  • Wees kort en bonding
  • Gebruik geen uitroeptekens
  • Gebruik geen lange zinnen
  • Pas je schrijfstijl aan de tone of voice van de organisatie aan
  • Laat je brief nakijken op spelfouten

Solliciteer nu

Breng deze tips nu direct in de praktijk en solliciteer op één van onze openstaande vacatures.