VANADFit met tips van onze community: Water drinken

Wist je dat wij gemiddeld onder normale omstandigheden 1,5 tot 2 liter water per dag moeten drinken om het vochtverlies aan te vullen (bij sporten en zweten wordt dat zelfs nog meer)? Dat zijn ongeveer 5 grote limonadeglazen.

Het drinken van water heeft daarnaast nog meer voordelen. Onze lichamen verwarren honger soms met dorst, het drinken van meer water zorgt er dus voor dat je minder snel trek krijgt en daardoor ook minder snel onnodige calorieën gaat eten. Probeer het eens uit door ongeveer een half uur na je maaltijd een glas water te drinken. Hierdoor houd je langer een verzadigd gevoel. Maar wat zijn nou nog meer positieve gevolgen van water drinken? Dat zie je hieronder:

  1. Verminderd vermoeidheid

Water drinken is een van eenvoudigste manieren om vermoeidheid te verminderen. Uitdroging wordt ook in verband gebracht met een negatieve stemming, vermoeidheid en verwarring. Water is een goed middel om je vermoeidheid aan te pakken en weer positief en fris de draad op te pakken.

  1. Water drinken verlaagt de bloeddruk

Voldoende water drinken is een van de makkelijkste manieren om je bloeddruk te verlagen. Als je niet genoeg water drinkt, houdt je lichaam natrium vast. Dat doet je lichaam omdat er een tekort is aan vocht en op die manier maximaliseert je lichaam het vocht wat er nog wel is. Uitdroging zorgt ervoor dat bloedvaten samentrekken, waar je lichaam vocht kan besparen. Je zal dan minder zweten en plassen. Helaas moet je hart dan ook harder werken en je bloeddruk zal stijgen.

  1. Balanceert de calorie-verwerking

Ten eerste is water 100% calorie-vrij. Daarnaast helpt het je om calorieën te verbranden en vermindert het, indien je het voor je maaltijd neemt, deels je eetlust. Dit vermindert de calorie-inname en leidt tot gewichtsverlies. Als je water vervangt voor suikerhoudende dranken is de winst optimaal.

  1. Stimuleert je brein

Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Als je het maximale uit je brein wilt halen, dan is water drinken het beste. Het drinken van 4 tot 5 glazen water per dag kan je cognitieve vaardigheden verhogen met 30%. Wie weinig water drinkt, functioneert ook mentaal slechter.

  1. Water drinken smeert de gewrichten

Wist je dat gewrichtspijn kan worden verergerd of zelfs veroorzaakt door uitdroging? Het kraakbeen tussen je gewrichten is een soort kussentje. Kraakbeen bestaat uit een bepaald soort gel en dat bestaat weer voor 60% uit water. Vooral wanneer het al beschadigd is, is het belangrijk om voldoende te drinken, zodat je lichaam het speciale vocht kan aanmaken voor je gewrichten.

  1. Water drinken verwijdert gifstoffen

Water spoelt gif en afvalstoffen uit je lichaam en transporteert voedingsstoffen. Water is een natuurlijk glijmiddel dat je dikke darm vochtig houdt. Hierdoor verzacht ontlasting bijvoorbeeld. Ook onze nieren zijn afhankelijk van water om de gifstoffen te verwijderen. De nieren halen afvalstoffen uit ons bloed en filteren de giftige stoffen. Deze plas je weer uit. Elke dag voldoende drinken is dus essentieel voor ons.

  1. Water drinken verhoogt de productiviteit

Wanneer je dorst hebt, sturen je hersenen een boodschap naar je lichaam dat je dorst hebt. Zodra je water drinkt bevrijd je als het ware je lichaam van die boodschap. Daarmee verbeter je direct het vermogen om beter te denken, te functioneren en te presteren. Vergelijk het maar met dat je heel nodig moet plassen, maar niet uit bed wilt gaan. Je lichaam is dan te veel bezig met deze signalen, dat het niet meer in slaap kan vallen.

  1. Verbetert je huid

Wanneer je een droge huid hebt, geeft het drinken van water meer vocht. Ook kan het symptomen van acne verlichten, omdat water, zoals hierboven beschreven, gifstoffen beter helpt verwijderen.

  1. Water is brandstof voor je spieren

Water is een van de meeste voorkomende voedingsstoffen in je lichaam en helpt bij de groei en ontwikkeling van spieren. Het helpt bij het opbouwen van spieren. In water vinden energiereacties plaats, die je gezondheid, uithoudingsvermogen, brandstof en spieropbouw stimuleren. Zo transporteert het voedingsstoffen naar je spieren en neemt het de afvalstoffen weer mee.